Elektrownia wodna Malta

Nasz ostatni duży projekt odbywał się w niezwykłym miejscu – w Tyrolu. Miejsce realizacji była elektrownia szczytowo-pompowa Malta zainstalowana w zaporze Kölnbrein, nad jeziorem Speicher Kölnbrein. Nie tylko pejzaże są niespotykane, również konstrukcja hydroelektrowni jest niezwykła.

Zapora Kölnbrein z Elektrownią Wodną Malta i tarasem widokowym oraz Jezioro Speicher Kölnbrein; zapora ma wysokość 200 m (najwyższa w kraju), koronę o długości 626 m i szerokości 7.6 m, w podstawie 41 m i kubaturę >2.000.000 m3; zbiornik zaporowy: 200.000.000 m3.

Malta Oberstufe i należąca do niej elektrownia Galgenbichl to elektrownia szczytowo-pompowa zlokalizowana około 1933 m nad poziomem morza w górach Karyntii w Austrii.
Wyposażony w dwie pionowe pompy, budowę rozpoczęto w 1974 r. I zakończono w 1977 r. Po raz pierwszy oddany do użytku w 1979 r. Malta Oberstufe obejmuje 200-metrową podwójnie zakrzywioną betonową zaporę. Jest to nie tylko najwyższa tama w Austrii, ale także jedna z najwyższych zakrzywionych zapór w Europie. W szczytowej wydajności jezioro ma pojemność około 200 milionów m3.

Po prawie czterdziestu latach eksploatacji elektrownia jest obecnie uzupełniana o nowe wysokowydajne turbiny pompowe o zmiennej prędkości. Istniejące turbiny miały moc znamionową 62,8 MW każda. W trybie pompy jednostki miały moc znamionową 21 MW przy 375 obr / min i 58 MW przy 500 obr / min. ANDRITZ Hydro zastąpi istniejące bloki turbinami o mocy 80 MW każda w trybie pracy pompy i turbiny.
Sercem tego ulepszenia są całkowicie nowe kute i spawane wirniki turbiny pompy oraz nowo spawany pierścień podtrzymujący, który wykorzystuje istniejące odlewane spirale. Nowe turbiny pomp mają spiralę, w której obraca się podwójny wirnik złożony z wirnika Francisa i promieniowego wirnika pompy. Kierunek obrotów jest taki sam dla pracy turbiny i pompy, chociaż hydraulicznie turbina i części pompy są od siebie niezależne. Aby sprostać znacznym wahaniom wysokości podnoszenia wytwarzanym przez zbiornik Kölnbrein, turbozespoły z pompą Isogyre mają generatory silnika o zmiennej liczbie biegunów i dwa ustawienia prędkości.

Nasz zakres to usunięcie – poprzez obróbkę mechaniczną – dosłownie wielu ton starej konstrukcji – łopat kierowniczych, pierścieni górnego i dolnego, a także obróbka – przygotowanie do spawania oraz obróbka na gotowo po montażu (i spawaniu) nowych, zmodernizowanych elementów.

W tym celu została zaprojektowana i zbudowana obrabiarka KWW525 – więcej na jej temat:
https://wwtech.com.pl/hydro/obrabiarki/